Pneumatiky zodpovedajú za prenos energie vozidla na povrch vozovky, čo zaisťuje pohyb auta vpred. Čím lepšia je trakcia, tým lepšia je priľnavosť.
Pri testoch a meraní trakcie pneumatík sa zisťuje ich priľnavosť na suchom i mokrom povrchu. Niektoré behúne a niektoré zloženia totiž vynikajú za sucha, zatiaľ čo iné podávajú lepší výkon na mokrom povrchu a v zimnom období.
Trakcia sa najhoršie udržuje v zime, keď je povrch vozovky vplyvom ľadu a snehu klzký a zhoršuje priľnavosť.
Trakciu ovplyvňuje rad faktorov, ako napríklad rozsah pneumatiky, ktorým sa povrchu vozovky dotýka. Zjednodušene povedané - širšia pneumatika má väčší povrch a teoreticky vyššiu trakciu. Vplyv však majú i ďalšie faktory, ako sú pomer rozmerov pneumatiky (konkrétne šírky a výšky), dezén behúňa, zloženie a tlak v pneumatikách.
Plus-sizing (čiže výmena pôvodných pneumatík a kolies za kolesá s väčším priemerom a pneumatiky s nižšou bočnicou) ovplyvňuje pomer rozmerov a zväčšuje styčnú plochu. To isté platí pre určité dezény behúňa so širokými blokmi na povrchu, ktoré zaisťujú lepšiu priľnavosť. Väčší kontakt zaistí aj mäkšie zloženie a/alebo nižší tlak v pneumatikách.
V případě zimních pneumatik šířka představuje spíš překážku, jelikož hmotnost vozidla je rozložena na širší ploše a větší styčná plocha vede k nižšímu tlaku na povrchu vozovky. Širší pneumatiky se nedokážou sněhem prokousat tak snadno jako užší modely. Jako náhradu za tuto nedostatečnou hnací sílu mají zimní pneumatiky v dezénu bloky s úzkými drážkami, které usnadňují přilnavost na zimní vozovce a zároveň vytlačují hromadící se sníh.
Složení zimních pneumatik a dezén jejich běhounu mají na trakci větší vliv než šířka pneumatik.
Zimné pneumatiky obsahujú viac prírodnej gumy než ostatné pneumatiky. Zostávajú preto pružné i pri teplotách pod 7 ºC. Taká guma má oveľa nižšiu teplotu skleného prechodu než letné a univerzálne pneumatiky. Teplota skleného prechodu označuje teplotu, pri ktorej polymér ako pneumatika mení svoje vlastnosti, tvrdne a stáva sa krehkým. Preto aj plasty, ktoré necháte v zime vonku, tak ľahko praskajú. Zatiaľ čo teda ostatné pneumatiky za chladného počasí tvrdnú, zimné pneumatiky zostávajú ohybné. To zaisťuje lepší kontakt s vozovkou, menšie hromadenie snehu a vyššiu trakciu.
Mäkšie zloženie výrazne skracuje brzdnú dráhu. Hlbšie, užšie bloky v behúni sú dostatočne pružné na to, aby odrazili menšie nedokonalosti na povrchu vozovky, čo opäť prospieva priľnavosti.
Zimné pneumatiky, ako napríklad Uniroyal MS 77 Plus alebo Snow Max 2, majú dezén s väčšou hĺbkou. Do behúňa sa tak môže ukladať sneh. Tento natlačený sneh prekvapivo zlepšuje trakciu a v hlbokom snehu pomáha trením snehu o sneh.
Ide o to, že bod mrazu i bod roztápania ľadu súvisí tak s teplotou, ako aj s tlakom. Môžete si to predstaviť ako snehovú guľu. Keď na ňu vyviniete tlak, prichytí sa. Keď má pneumatika vo svojom behúni veľa snehu, stane sa to isté a má to pozitívny vplyv na trakciu.
Úzke drážky v blokoch behúňa zároveň umožňujú rozptyľovanie vody a rozomletie kašovitého i čerstvého snehu. Keď sa pneumatika otáča, tieto drážky sa do snehu zarývajú. Pretože pneumatika je pružná, drážky sa roztvárajú, naberajú sneh a ľad a rozomieľajú ich na drobné kúsky.