Aký je rozdiel medzi letnými a zimnými pneumatikami?
Pre mnohých ľudí, najmä ak žijú v krajinách s extrémnym počasím, je používanie dvoch súprav pneumatík – jednej na leto a druhej na zimu – povinné. Aký je ale medzi letnými a zimnými pneumatikami rozdiel?
Zimné pneumatiky
Medzi letnými a zimnými pneumatikami existujú tri podstatné rozdiely: štruktúra, zloženie gumy a dezén behúňa.
Zimné pneumatiky majú väčší podiel prírodného kaučuku, vďaka čomu v chladnom počasí zostávajú pružné. Čím je pneumatika mäkšia, tým má lepší kontakt s povrchom vozovky. To zlepšuje priľnavosť a ovládanie vozidla. Na rozdiel od letných pneumatík, ktoré pri nízkych teplotách rýchle tvrdnú, zimné pneumatiky podávajú najlepší výkon pri teplotách pod +7 °C.
Zimné pneumatiky majú v blokoch behúňa aj tisíce drobných drážok, ktoré odvádzajú vodu a predchádzajú akvaplaningu. Tieto drážky sa zarývajú do čerstvého i kašovitého snehu a ľadu a zaisťujú optimálnu priľnavosť k vozovke.
Zároveň majú hlbokú vzorku behúňa, čo vytvára dutiny pre sneh. Je prekvapivé, že ku snehu nič nepriľne lepšie než sneh samotný. Ujazdený sneh priľnavosť zvyšuje rovnako ako trakciu, ktorá vozidlo na zasneženej alebo zľadovatenej vozovke tlačí vpred.
Rozdiel:
Zimné pneumatiky sú najúčinnejšie pri teplotách pod +7 °C.
Letné pneumatiky sú najúčinnejšie pri teplotách nad +7 °C.
Ako zimné a letné pneumatiky ovplyvňuje teplota
Zimnú pneumatiku poznáte podľa symbolu „snehová vločka na hore“ vytlačeného na bočnej stene. Symbol znamená, že pneumatika splňuje bezpečnostné kritériá pre jazdu v zimnom počasí.
Letné pneumatiky
Letné pneumatiky prinášajú lepší celkový výkon v teplejších mesiacoch. Majú pomerne tvrdé zloženie, ktoré pri miernejších teplotách mäkne, aby sa dokázalo prispôsobiť suchej i mokrej vozovke.
Letné pneumatiky majú menej drážok než zimné pneumatiky, ale majú v behúni špeciálne navrhnuté prúžky, ktoré minimalizujú akvaplaning. Tie pri vyšších teplotách zaisťujú pozdĺžne i bočne lepšiu priľnavosť na suchej i mokrej vozovke.
Letné pneumatiky sa síce vyrovnajú s väčšinou poveternostných podmienok, nie sú však vhodné do drsnejšieho, chladnejšieho podnebia. Majú tvrdšie zloženie s menším obsahom prírodného kaučuku než zimné pneumatiky. Toto zloženie začína pri teplotách pod +7 °C tvrdnúť a môže sa stať krehkým. Naopak sa dokážu prispôsobiť vyšším teplotám bez toho, aby príliš zmäkli. To znamená, že letné pneumatiky majú nižšie trenie, a sú preto výhodnejšie z hľadiska spotreby paliva.
Letné pneumatiky majú obvykle jednoduchú vzorku behúňa v tvare blokov, čo im na vozovke dáva veľkú kontaktnú plochu. Výsledkom je vynikajúce ovládanie vozidla a veľký vplyv na brzdnú vzdialenosť.
Uniroyal - značka skupiny Continental.*
Súbory cookie používame na zaistenie čo najlepších skúseností používateľov s používaním našej stránky. Kliknite sem, ak potrebujete viac informácií alebo ak chcete zmeniť nastavenia súborov cookie.