Prečo nepoužívať letné pneumatiky v zime?
Letné pneumatiky obsahujú menej prírodného kaučuku než zimné pneumatiky. Nie sú preto také mäkké. Ich pevnosť zvyšuje priľnavosť na mokrej i suchej vozovke v miernych teplotách.
Pri poklese teplôt pod +7 °C však táto vyššia tuhosť môže predstavovať problém. Čím je chladnejšie, tým sú letné pneumatiky tuhšie. To môže viesť k praskaniu.
Letné pneumatiky majú aj iný dezén behúňa – menej hlboký než majú zimné pneumatiky. Dokážu vďaka tomu výborne odvádzať dážď, ale neporadia si zas tak dobre so snehom. Zatiaľ čo zimné pneumatiky držia čerstvý i kašovitý sneh v blokoch svojho behúňa a zaisťujú tak vyššiu trakciu pri typických zimných, mokrých podmienkach na ceste, letné pneumatiky sneh pri kontakte s ním stlačia a kontaktná plocha je tak klzkejšia.
Naozajstný prínos letných pneumatík sa prejaví pri náraste teplôt nad +7 °C. Od tohto okamihu sú zimné pneumatiky menej účinné.
V oblastiach mierneho klimatického pásu zaisťujú letné pneumatiky najlepšiu možnú brzdnú dráhu. Dezény ich behúňov ponúkajú väčší povrch pre kontakt s vozovkou, čo uľahčuje ovládanie vozidla a zaisťuje vyššiu stabilitu v zákrutách.
Účelom zimných pneumatík je zvyšovanie trenia medzi zasneženým povrchom vozovky a pneumatikou, môže to však mať vplyv na spotrebu paliva. Letné pneumatiky naopak spôsobujú nižšie trenie, takže dochádza k rýchlejšej akcelerácii a klesá spotreba paliva.