Čo je akvaplaning?

K akvaplaningu dochádza, keď sa pred pneumatikami hromadí voda rýchlejšie, než ju hmotnosť vozidla dokáže vytlačovať. V dôsledku toho sa voda tlačí pod pneumatiku a tvorí medzi gumou a povrchom vozovky tenkú vrstvu vody.

Prečo je to také nebezpečné?

Táto tenká vrstva vody predstavuje rozdiel medzi pneumatikou, ktorá priľne k vozovke, a vozidlom, ktoré úplne stratí kontakt a prestane byť ovládateľné. Čím je voda hlbšia a čím vyššia je rýchlosť, tým je pravdepodobnosť tohto javu vyššia. Bez priľnavosti nemôžete brzdiť ani riadiť.

Čo k akvaplaningu prispieva?

Hlavným faktorom prispievajúcim k akvaplaningu je rýchlosť. Pneumatiky jednoducho nestíhajú odvádzať vodu a tá ich zdvihne z povrchu vozovky. Nezáleží však len na rýchlosti. Vplyv má aj:

  • Vzorka behúňa. Niektoré dezény behúňa odvádzajú vodu účinnejšie než iné. Napríklad naše pneumatiky RainSport 3 a RainExpert 3 sú navrhnuté pre vyššiu účinnosť pri jazde na mokrej vozovke.
  • Rozmer pneumatík. Priamy vplyv na riziko akvaplaningu má kontaktná plocha, čiže veľkosť a tvar povrchu, ktorým sa pneumatika dotýka vozovky. Čím väčší je povrch, tým je riziko nižšie.
  • Hĺbka dezénu. Keď sa pneumatiky opotrebúvajú, znižuje sa ich hĺbka a je k dispozícii menší priestor na odvod vody.
  • Tlak v pneumatikách. Nedostatočne nahustené i príliš nahustené pneumatiky môžu – z rôznych dôvodov – zvyšovať riziko akvaplaningu.
  • Hĺbka vody. Čím je voda hlbšia, tým ťažšie je pre pneumatiky zachovať si priľnavosť.
  • Zloženie vody. Na hustotu vody na povrchu vozovky môžu mať vplyv faktory ako sú olej, soľ a teplota okolia.
  • Hnacie ústrojenstvo vozidla. Za určitých podmienok sú vozidlá s pohonom 4 kolies na akvaplaning náchylnejšie než vozidlá s pohonom 2 kolies.
  • Hmotnosť vozidla. Čím je vozidlo ľahšie, tým je pravdepodobnosť akvaplaningu vyššia.
  • Stav povrchu vozovky. Akvaplaning je pravdepodobnejší na hladkej vozovke než na zvrásnenom povrchu.


Ako poznáme, že došlo k akvaplaningu?

Keď poháňané kolesá stratia trakciu s vozovkou, všimnete si zvýšenie otáčok motora, nepresné údaje o rýchlosti a pretáčanie kolies.

Ak prechádzate zákrutou a stratíte trakciu na predných kolesách, vozidlo bude smerovať k vonkajšej strane zákruty. Pokiaľ stratíte trakciu zadných pneumatík, dostanete šmyk do strany. Pokiaľ trakciu stratia všetky štyri pneumatiky naraz, vozidlo sa bude kĺzať rovno. Ak práve zatáčate, budete kĺzať k vonkajšej strane zákruty. Až pneumatiky opäť získajú trakciu, môže dôjsť k náhlemu škubnutiu v smere danej pneumatiky. 

Kedy k akvaplaningu dochádza najčastejšie?

K akvaplaningu dochádza najčastejšie pri prejazde kalužami alebo stojatou vodou. Nedá sa vždy odhadnúť, aká bude kaluž hlboká, preto za dažďa a po ňom jazdite pomalšie.

Kaluže často vznikajú po strane vozovky, pozdĺž krajnice. Ak teda pršalo, držte sa s autom pri strede vozovky alebo jazdného pruhu.

Držte sa v stopách áut pred vami. Ich pneumatiky už vytlačili veľa vody na povrchu vozovky a vaše pneumatiky to budú mať oveľa ľahšie.

Prečo elektronické systémy na reguláciu stability akvaplaningu nepredchádzajú?

Elektronické systémy na reguláciu stability fungujú len pri kontakte s vozovkou. Môžu vám síce pomôcť dostať sa zo šmyku, až pneumatika opäť získa trakciu, ale akvaplaningu predísť nedokážu. 

Mimochodom, pri jazde na mokrej alebo zľadovatenej vozovke by ste nikdy nemali používať tempomat. Môže totiž dôjsť k nutnosti rýchlosť plynule, ručne znížiť.

Prečo sú pneumatiky Uniroyal také populárne svojou ochranou proti akvaplaningu?  

Spoločnosť Uniroyal vyvinula pneumatiky do dažďa v roku 1969 a jej vývojári a inžinieri sú odvtedy priekopníkmi technológií pre jazdu za mokra. Shark Skin Technology (SST) používaná v našich pneumatikách RainSport 3 a RainExpert 3 napríklad účinne a rýchlo odvádza vodu, čím sa riziko akvaplaningu znižuje.

Uniroyal - značka skupiny Continental.*